Vi satsar mycket på det förebyggande underhållsarbetet av vårt fjärrvärmenät och därför ingår det numera en hälsokontroll av din fjärrvärmeanläggning i ditt fjärrvärmeavtal med oss.
Vi satsar mycket på det förebyggande underhållsarbetet av vårt fjärrvärmenät och därför ingår det numera en hälsokontroll av din fjärrvärmeanläggning i ditt fjärrvärmeavtal med oss.
Med fjärrvärme värmer du dig med värdefull energi som annars bara skulle gå till spillo och du gör en superviktig insats för klimatet genom att avlasta elsystemet så att vi kan använda elen till viktigare saker – som att ställa om till ett fossilfritt samhälle för att klara klimatmålen till exempel.
Vårt fjärrvärmesystem är totalt 72 mil långt och vi är nästan 14 500 användare i Helsingborg och Ängelholm – det är fantastiskt! Vårt fjärrvärmenät är komplext och består av många olika komponenter som kräver löpande underhåll för att kunna fungera så bra som möjligt. Vi jobbar självklart intensivt och outtröttligt på att ständigt underhålla, utveckla och effektivisera nätet, men trots att vi gör det finns det alltid en liten risk för oplanerade driftavbrott.
Vi satsar på förebyggande underhåll av fjärrvärmenätet
För att minimera risken för skador i fjärrvärmesystemet jobbar vi kontinuerligt med förbättringar och förebyggande underhåll. Det är ett resurseffektivt sätt att minimera risken för större eller akuta avbrott för oss som har fjärrvärme!
Nu ingår ett Driftkontrollsbesök i din fjärrvärmeleverans
Din fjärrvärmeanläggning är en viktig del av vårt gemensamma fjärrvärmesystem och som en del av det proaktiva arbetet kring att förebygga till exempel läckage behöver vi kontrollera att den fungerar som den ska med jämna mellanrum. Tack vare att vi kontrollerar din reglerutrustning säkerställer vi att din anläggning fungerar som den ska och att den håller rätt temperatur.
Hur går det till och vad ingår i ett Driftkontrollsbesök?
Besöken är obligatoriska och kommer genomföras av våra specialutbildade servicetekniker, områdesvis och under ordinarie arbetstid vart tredje år*. Du kan vara helt lugn, vi kommer att kontakta dig i god tid innan det är dags för oss att komma till ditt område och du kommer få möjlighet att boka in en tid som passar dig.
*Besöket görs vart tredje år eller vid behov så som vid inflyttning eller kontroll av mätare.
Det här gör vi vid driftkontrollsbesöket
Tänk på detta inför besöket
En vuxen person behöver släppa in oss och visa var fjärrvärmecentralen sitter samt vara hemma under hela besöket. Det behöver vara fritt för arbete framför fjärrvärmecentralen och servisventiler och mätare. Eventuella husdjur ska inte vara i rummet där fjärrvärmecentralen sitter. Under själva besöket behöver du inte göra något men du får gärna ställa frågor om hur din fjärrvärmecentral fungerar och vad du kan göra för att sköta om den. Av drifts- eller säkerhetsmässiga skäl kan Öresundskraft därför komma att kräva tillträde för tillsyn eller reparation. Besöket är obligatoriskt sker inom en treårsperiod
Gillar du att fredagsmysa i ett varmt och skönt hus i stället för ett kallt? Vi med! Därför har vi utformat Fjärrvärme Trygg, ett finfint trygghetsavtal som säkerställer att du får prioriterad hjälp av våra grymma tekniker om något skulle hända med din fjärrvärmecentral.
Det här gör vi vid driftkontrollsbesöket:
Alla direktanslutna privatkunder som har ett leveransavtal för Fjärrvärme.
Eftersom fjärrvärme är en trygg och stabil uppvärmningsform kommer vi att göra ett driftkontrollbesök vart tredje år. Det är lagom för att kontrollera statusen på din fjärrvärmeanläggning.
Du kan se din preliminära besökstid om du söker efter ditt postnummer i den här listan. Vi aviserar ungefär tre veckor innan vårt besök, i första hand med SMS innan vi kommer ut. Har vi inte ditt mobilnummer hör vi av oss via post innan vi kommer. Gå gärna in på Mina sidor eller i Öresundskraftsappen och kontrollera att ditt mobilnummer stämmer.
Då kan du boka om via vår Kundservice. Du kan välja annan tid inom ditt område.
Ja! Det är viktigt att besöket genomförs vart tredje år eftersom det är en del av vårt underhållsarbete av fjärrvärmenätet och en del av Öresundskrafts fjärrvärmeleverans till dig som privatkund.
Tänk gärna på att du, enligt de allmänna villkoren, ska se till att fjärrvärmeanläggningen ”är lättåtkomlig för leverantören (alltså oss) liksom att leverantören har tillträde till utrymmet där leverantörens värmemätare är placerad.”
Om felet gäller din fjärrvärmecentral är det upp till dig som kund att bestämma hur du vill hantera det. Vi hjälper gärna till! Om du vill vara säker på att alltid ha det varmt och skönt hemma kan du skaffa Fjärrvärme Trygg. Även om du inte har det kan du självklart alltid vända dig till oss om du behöver hjälp, men du kan sklart också välja att vända dig någon annanstans.
Skulle do dock få fel på servisventil eller mätare är det vår egendom och det är vårt ansvar att åtgärda det. Kontakta oss så ser vi till att du får den hjälp du behöver.
Om vi kan hjälper vi gärna till att fixa mindre fel. Men ofta måste vi tyvärr vidare till nästa kund, men då bokar vi bara upp en ny tid.
Det tar oftast under 30 minuter.
En vuxen person behöver släppa in oss och visa var fjärrvärmeanläggningen sitter samt vara hemma under hela besöket. Det behöver vara fritt för arbete framför fjärrvärmeanläggningen, servisventiler och mätare. Eventuella husdjur ska inte vara i rummet där fjärrvärme-anläggningen sitter. Under själva besöket behöver du inte göra något men du får gärna ställa frågor om hur din fjärrvärmeanläggning fungerar och vad du kan göra för att sköta om den.
Servisventil och mätare är Öresundskrafts egendom, resterande del av fjärrvärmeanläggningen är din!
Om något är fel på vår anläggning (servisventil eller mätare) så åtgärdar vi detta snarast möjligt. Finns det utrymme löser vi det direkt vid besöket, men eftersom vi ofta har andra kunder bokade direkt efter våra besök måste vi ibland boka ny tid för att kunna åtgärda.
Det beror på märke och modell men generellt från 20 år upp till över 30 år.
Om du inte är hemma när vi har bokat tid med dig kommer teknikern att lägga en lapp i din brevlåda för att informera om att vi sökt dig. På lappen uppmanas du att kontakta vår kundservice för att boka in en ny tid. Ring gärna så snart du kan så ökar chansen att vi kan hitta en ny tid när vi fortfarande är i ditt område.
Vi kommer inte att debitera någon avgift för missat besök.
Eller har du andra fjärrvärmerelaterade frågor? Då kan det vara bra att veta att det ingår kostnadsfri telefonsupport under ordinarie arbetstid för alla möjliga fjärrvärmerelaterade frågor. Det är bara att ringa – vi hjälper dig!
Hallå där, varmt välkommen till oss!
I mer än 160 år har vi på Öresundskraft kämpat för att på alla sätt vi kan, bidra till ett bättre samhälle och en bättre värld. Allt vi gör handlar om att bekämpa klimatförändringarna och skapa grymma förutsättningar för en hållbar framtid.
Privat villa
Elavtal Fjärrvärme Elbilsladdning Solceller Elnät Gas Fiber Energideklaration För elinistallatörerFöretag
Elavtal Fjärrvärme Elbilsladdning Solceller Energitjänster Elnät Fjärrkyla Gas Fiber För elinistallatörerKontakt
Öresundskraft AB
Västra Sandgatan 4
252 25 Helsingborg
Kundservice
042-490 32 00