Här hittar du svar på några av våra vanligaste fakturafrågor!
Här hittar du svar på några av våra vanligaste fakturafrågor!
Jajemän, det kontrollerar du enkelt själv! Antingen kan du se det genom att logga in på Mina sidor och gå till fakturaöversikt eller i Öresundskraftsappen, där hittar du dina fakturor under Min Profil.
Självklart!
Vi har anpassat fakturan så att den är överskådlig och tydligt visar vilka tjänster du har och betalar för hos oss. I vår fakturaförklaring går vi igenom fakturan sida för sida och förklarar vad de olika posterna och siffrorna betyder.
Det första du kan titta på är din användning för att jämföra den med tidigare månader, det gör du enkelt genom att logga in på Mina sidor. Har du gjort något annorlunda som kan påverka användningen?
Kyligare och kallare väder innebär inte bara raggsockar och långkalsonger, utan också högre fakturor. Väder, vind och efterfrågan påverkar nämligen priset på din uppvärmningsform under vintersäsongen. Hur då?
Extra avgifter kan också tillkomma vid till exempel försenad inbetalning eller inflyttningsavgift om du precis flyttat in i din bostad. Dessa specificeras på fakturan i sådana fall.
Det kan också hända att vi inte fått in din mätarställning i tid eller i unika fall att mätaren inte lämnat några avläsningar alls. I dessa fall så beräknar vi din användning som då kan bli högre eller lägre än normalt. Under mätarställningar på din faktura ser du om mätarställningen är avläst eller beräknad.
Fakturan kommer till dig en gång i månaden om du inte aktivt valt faktura varannan månad. Den bör vara dig tillhanda runt den 15:e i månaden och förfallodag infaller tidigast 15 dagar efter fakturadatum, den sista vardagen i månaden (med reservation för helgdagar).
Det beror mest troligt på att vi fakturerar i efterskott och därför kan det dröja några veckor från att du blivit kund hos oss tills du får din första faktura. Detta gör vi för att kunna sammanställa hela din månadsanvändning innan vi fakturerar dig.
Exempel:
Om du missat att betala din faktura kommer vi några dagar efter förfallodatum, oavsett vilket betalsätt du har, att skicka en påminnelsefaktura via post. En påminnelseavgift på 60 kr tillkommer.
Tveka inte på att höra av dig till oss, vi finns här för att hjälpa till!
Från och med 1 januari 2025 blir det lättare att förstå och jämföra både fakturor och elavtal. De nya reglerna från Energimarknadsinspektionen är till för att ge dig bättre koll – och göra allt lite tydligare. Här förklarar vi vad det innebär för dig.
Undrar du över vad de olika delarna av din elhandelsfaktura betyder? Från och med februari 2025 ser fakturan lite annorlunda ut. Vi förklarar!
Vad betyder egentligen alla olika delar på fakturan och hur ska du tolka den? Vi hjälper dig att reda ut!
Då ska du ansluta dig till Kivra som är en kostnadsfri tjänst. Funkar precis som din vanliga brevlåda fast digitalt!
Då dras pengarna automatiskt från ditt konto på fakturans förfallodag och du behöver inte oroa dig för att missa en betalning eller knappa in långa OCR-nummer.
Hallå där, varmt välkommen till oss!
I mer än 160 år har vi på Öresundskraft kämpat för att på alla sätt vi kan, bidra till ett bättre samhälle och en bättre värld. Allt vi gör handlar om att bekämpa klimatförändringarna och skapa grymma förutsättningar för en hållbar framtid.
Privat villa
Elavtal Fjärrvärme Elbilsladdning Solceller Batteri Elnät Gas Fiber Energideklaration För elinistallatörerFöretag
Elavtal Fjärrvärme Elbilsladdning Solceller Batteri Energitjänster Elnät Fjärrkyla Gas Fiber För elinistallatörerKontakt
Öresundskraft AB
Västra Sandgatan 4
252 25 Helsingborg
Kundservice
042-490 32 00