Lyssna
Logga in
  • Energiportalen Företag
  • Start
    • Kundservice
    • Avbrottsinformation
    • Blogg
    • Samlade avtalsvillkor
    • För installatörer
      • Elinstallatörer
      • Fjärrvärmeinstallatörer
      • Gasinstallatörer
    • Grävinstruktioner
  • Villa
    • Elavtal
    • Fjärrvärme
    • Elbilsladdning
    • Solceller
    • Elnät
    • Gas
    • Fiber
    • Energideklaration
    • För installatörer
      • Elinstallatörer
      • Fjärrvärmeinstallatörer
      • Gasinstallatörer
  • Lägenhet
    • Elavtal
    • Elnät
    • Stadsnät
    • Elbilspool
Logo oresundskraft
  • Företag
    • Elavtal
    • Fjärrvärme
    • Elbilsladdning
      • BRF och Samfällighet
      • Fastighetsägare och Företag
    • Solceller
      • Företag
      • Lantbruk
    • Energitjänster
      • Energideklaration
      • Energikartläggning
      • Abonnemangsoptimering
    • Elnät
    • Fjärrkyla
    • Gas
    • Fiber
    • Miljövärden
    • Upphandling och inköp
      • Samarbete med Skatteverket
      • SSG Entré
      • Leverantörsfakturor
    • För installatörer
      • Elinstallatörer
      • Fjärrvärmeinstallatörer
      • Gasinstallatörer
  • Om oss
    • Vårt hållbarhetsarbete
    • #tillsammansför17
    • Kraft att förändra
    • Vi ska göra skillnad
    • Det smarta samhället
    • Vår organisation
      • Organisation
      • Styrelse
      • LedningsTeam Energi
    • Pressrum
    • Årliga rapporter
    • Produktion & distribution
    • Utbildning
    • Jobba hos oss
  • Lyssna
  • Logga in
    • Energiportalen Företag

Svar på de vanligaste frågorna vi får just nu

Vi vill gärna ge dig så bra service som möjligt och för att du ska slippa hamna i telefonkö i onödan har vi samlat svaren på några av de allra vanligaste frågorna vi får just nu på den här sidan. Du är självklart alltid varmt välkommen att kontakta oss om du inte hittar svaren du behöver! 

Hur mycket får jag i Elprisstöd? När kommer det? Och hur anmäler jag mitt konto till Swedbank?

Hur mycket får jag i Elprisstöd?

Du kan själv räkna ut hur stort elprisstöd du får genom att lägga ihop din förbrukning för perioden september 2021 - oktober 2022 och multiplicera detta med 0,79.

Exempel: Om du förbrukat 20 000 kWh under denna period tar du 20 000 x 0,79 = 15 800kr

Du hittar din förbrukning genom logga in på Mina sidor och titta på dina gamla fakturor eller via vår app.

När kommer Elprisstödet?

Elprisstödet kommer att betalas ut av Försäkringskassan och för att utbetalningen ska gå så smidigt som möjligt är det bra om du anmäler ditt konto till Swedbank. Här hittar du all information du behöver. 

Förhöjd risk för bedrägeri 

Det har pratats om i media om en förhöjd risk för bedrägeri i samband med utbetalningen av elprisstödet. Observera därför att varesig vi, något annat energibolag, bank eller myndighet kommer att kontakta dig för att anmäla ditt konto för utbetalning av elprisstödet. Det är bara du själv som kan göra detta! 

Kan jag delbetala min elfaktura?

Vi på Öresundskraft förstår att många känner sig oroliga över sina höga elfakturor och vi vill göra vad vi kan för att hjälpa till! Därför har vi skapat en tillfällig möjlighet för våra alla våra elkunder, både privatpersoner och företagare företagare att ansöka om delbetalning. Klicka här för att läsa mer och göra din ansökan. 

Jag har flyttat - får jag ändå elprisstödet?

Energimarknadsinspektionen har beslutat att brytpunkten för elhandelsstöd är den 17 november 2022.

Det betyder att det är den privatperson som står skriven på på elnätsavtalet den 17 november 2022 som kommer få elstödet för perioden oktober 2021-september 2022.

Vi på Öresundskraft har stor förståelse för att de här bestämmelserna påverkar många människor på olika sätt. Tänk gärna på att det inte är vi som ligger bakom de här besluten och att det inte heller är vi som sköter utbetalningarna av elstödet. 

Fler frågor och svar om flytt och elhandelsstöd hittar du här. 

Hur funkar appen?

Ta gärna en titt i vår appguide, där hittar du många svar kring hur appen funkar. Du hittar den här. Hittar du inte svaren du söker kan du kontakta oss här. Tänk på att:

  1. Om du har möjlighet: skärmdumpa steget eller felmeddelandet så att vi kan se det du ser. Du kan enkelt bifoga bilderna i formuläret när du kontaktar oss.
  2. Beskriv gärna din fråga så konkret som möjligt. Ibland är det svårt, vi vet! Tillsammans ska vi säkert kunna reda ut det på bästa sätt.

Är summan jag ser under Analys i appen det jag kommer betala?

Det är inte säkert. Summan du ser är en uppskattning som baseras på prognoser och kommer därför att förändras under månadens gång. Uppskattningen blir mer träffsäker mot slutet av månaden när vi vet det faktiska utfallet av prognoserna men det är inte förrän du får fakturan som vi vet exakt vad du kommer betala. Så, om elpriserna är höga i början av månaden kommer du se en hög summa och om de sen går ner sjunker summan under månadens gång och vice versa.

Visar appen rätt siffror?

Ibland händer det att vi har olika driftstörningar i appen som då kan visa ut felaktiga siffror. Vi jobbar verkligen hårt för att det inte ska hända! Om du tror att appen visar ut fel siffor rekommenderar vi att du väntar en stund och sedan startar om appen. Har det inte löst sig efter en dag är du alltid välkommen att kontakta oss!

Vad är MFK?

Samhället kan drabbas av elbrist om efterfrågan på el är större än tillgången. Om elbristsituationen är allvarlig finns det risk för att elförsörjningen kollapsar i hela eller stora delar av Sverige. 

För att skydda elsystemet kan elnätsföretagen då tvingas att genomföra manuell förbruknings-frånkoppling (MFK), vilket beordras av Svenska Kraftnät. Det innebär att elledningar som går till lägre prioriterade elanvändare (bostadsområden t ex) kopplas från och syftet är att spara elektrisk effekt under några kritiska timmar - alltså ett planerat strömavbrott.

Har du fler frågor? Läs gärna mer på den här sidan där vi samlat allt vi vet om MFK.

Var ska jag vända mig om något går i sönder i samband med en manuell förbrukningsfrånkoppling?

Om det blir aktuellt med planerad bortkoppling av elöverföringen så är förmodligen elavbrottet kortare än 12 timmar och då blir inte frågan om ersättning aktuell. Men om det skulle pågå längre än 12 timmar finns ett undantag i ellagen då elanvändaren inte har rätt till avbrottsersättning. 

Undantaget innebär att om den planerade bortkopplingen sker med anledning av att elöverföringen avbryts för att vidta åtgärder som är motiverade av säkerhetsskäl eller för att kunna upprätthålla en god drift- och leveranssäkerhet (och avbrottet inte pågår längre än vad åtgärden kräver) är vår bedömning att ingen avbrottsersättning kommer att betalas ut.  
Se vidare Energimarknadsinspektionen.

Hur kan jag sänka min energiförbrukning?

Vi på Öresundskraft jobbar hårt för att skapa förutsättningar för ett hållbart samhälle med energianvändning i balans. Här har vi samlat några av våra bästa energispartips för dig som bor i villa eller lägenhet och här har vi samlat tips för dig som är företagare. Om du använder de här råden sparar du faktiskt pengar samtidigt som du gör en superviktig insats för vår gemensamma framtid. Det tycker vi är grymt bra!

Vad är skillnaden mellan bio- och naturgas?

Biogas produceras genom att vi tar tillvara på energiresurser från avfall som annars bara skulle gått till spillo. Det kommer till exempel från avloppsvatten, hushållsavfall, slakteriavfall och gödsel. Genom att välja biogas stimulerar du produktionen och vi kan tillsammans hjälpas åt att fasa ut den fossila naturgasen. Det tycker vi är riktigt bra!

Naturgas bildades för miljontals år sedan och har fossilt ursprung, vilket betyder att det utvinns ungefär som råolja. 

På den här sidan har vi samlat ihop både prisprognoser och vanliga frågor och svar om gas och gasläget.

Här kan du som bor i villa se aktuella gaspriser och här kan du som är företagare se vilka priser som gäller. 

Kundtjänst

Kontakta oss

Har du några frågor är du alltid varmt välkommen att kontakta oss, vi vill gärna prata med dig! Klicka på knappen för att komma till våra kontaktuppgifter och se våra öppettider.

Kontaktuppgifter
Logo oresundskraft

Hallå där, varmt välkommen till oss!

I mer än 160 år har vi på Öresundskraft kämpat för att på alla sätt vi kan, bidra till ett bättre samhälle och en bättre värld. Allt vi gör handlar om att bekämpa klimatförändringarna och skapa grymma förutsättningar för en hållbar framtid.

Om cookies

Personuppgiftsbehandling

Tillgänglighetsredogörelse

Translate

Följ oss

Instagram Facebook Linkedin Twitter Youtube

Villa

Elavtal Fjärrvärme Elbilsladdning Solceller Elnät Gas Fiber Energideklaration För elinistallatörer

Lägenhet

Elavtal Elnät Stadsnät Elbilspool

Företag

Elavtal Fjärrvärme Elbilsladdning Solceller Energitjänster Elnät Fjärrkyla Gas Fiber För elinistallatörer

Kontakt

Öresundskraft AB
Västra Sandgatan 4
252 25 Helsingborg

Kundservice
042-490 32 00

Växel
042-490 30 00

Kundservice

Avbrottsinformation

Jobba hos oss

Pressrum

Blogg