Lyssna
Logga in
  • Energiportalen Företag
  • Start
    • Kundservice
    • Avbrottsinformation
    • Blogg
    • Samlade avtalsvillkor
    • För installatörer
      • Elinstallatörer
      • Fjärrvärmeinstallatörer
      • Gasinstallatörer
    • Grävinstruktioner
  • Villa
    • Elavtal
    • Fjärrvärme
    • Elbilsladdning
    • Solceller
    • Elnät
    • Gas
    • Fiber
    • Energideklaration
    • För installatörer
      • Elinstallatörer
      • Fjärrvärmeinstallatörer
      • Gasinstallatörer
  • Lägenhet
    • Elavtal
    • Elnät
    • Stadsnät
    • Elbilspool
Logo oresundskraft
  • Företag
    • Elavtal
    • Fjärrvärme
    • Elbilsladdning
      • BRF och Samfällighet
      • Fastighetsägare och Företag
    • Solceller
      • Företag
      • Lantbruk
    • Energitjänster
      • Energideklaration
      • Energikartläggning
      • Abonnemangsoptimering
    • Elnät
    • Fjärrkyla
    • Gas
    • Fiber
    • Miljövärden
    • Upphandling och inköp
      • Samarbete med Skatteverket
      • SSG Entré
      • Leverantörsfakturor
    • För installatörer
      • Elinstallatörer
      • Fjärrvärmeinstallatörer
      • Gasinstallatörer
  • Om oss
    • Vårt hållbarhetsarbete
    • #tillsammansför17
    • Kraft att förändra
    • Vi ska göra skillnad
    • Det smarta samhället
    • Vår organisation
      • Organisation
      • Styrelse
      • LedningsTeam Energi
    • Pressrum
    • Årliga rapporter
    • Produktion & distribution
    • Utbildning
    • Jobba hos oss
  • Lyssna
  • Logga in
    • Energiportalen Företag

Så funkar appen

I den här guiden kan du lära dig mer om hur vår app funkar. Vad sägs om att få koll på din uppskattade månadskostnad eller hur din energianvändning påverkar klimatet och plånboken? Behöver du svar på frågor angående din el- och energianvändning? Nu kan du ställa dem direkt i appen! Vi hjälper dig på resan mot ditt hållbara hem och en hållbarare värld. 

1. Ladda ner appen och registrera dig

Börja med att ladda ner appen! Det gör du genom att klicka på någon av de här knapparna 

appstoreknapp.pnggoogleplayknapp.png

 

 

1A - Är du redan kund?

Då loggar du enkelt in med BankID.

1B - Inte kund än men vill testa appen?

Det går superbra! Med demoläget kan du testa appens olika funktioner. Klicka bara på testknappen för att komma igång.

1C - Bli kund

Klicka på knappen ”Bli kund” på inloggningssidan för att se vilka tjänster vi kan erbjuda på din adress.


1D - Kom igång!

För att få ut så mycket som möjligt av appen behöver du svara på några frågor om dig och ditt hushåll. Dina svar är självklart helt anonyma, men vi behöver dem för att vi ska kunna göra rätt typ av prognoser för dig och ditt hushåll.

2 – Hem

Här får du en överblick över ditt hushålls uppskattadekostnad och klimatpåverkan, genvägar till olika funktioner och nyhetsflöde vad som är aktuellt just nu.

2A – Har du flera adresser?

Om du är kund på flera adresser, exempelvis både en villa och ett fritidsboende, kan du byta adress i dropdown-menyn högst upp på sidan.

2B – Chatta med oss eller ta del av vanliga frågor och svar

Klicka på pratbubblan för att se vanliga frågor och svar eller chatta direkt med vår kundservice. Pratbubblan följer med dig på alla sidor i appen, så att du snabbt ska få svar om några frågor dyker upp.

2C – Dagens info

På startsidan (Hem) får du en överblick över dagens information. Här ser du aktuell status och information om ditt hem, lokalt väder och temperatur.

2D – Genvägar

Här kan du snabbt nå olika funktioner i appen, så som dagens energianvändning, energispartips och detaljerad historik. Tips! Via appinställningar i Min profil kan du välja vilka genvägar som du vill se på din startsida.

2E – Nyheter

Längst ned på Hem har vi samlat vårt nyhetsflöde där du enkelt kan se aktuella nyheter och allmän information från Öresundskraft.

2F – List längst ner

I listen längst ner på skärmen finns knappar för att komma till olika funktioner i appen – Hem, Prognos, Tjänster, Styrning och Min profil. Listen följer med dig på alla sidor i appen för att du enkelt ska kunna hoppa mellan olika funktioner.

appguide-3-manadspris-350x470-rosa.png


3 – Prognos för dig som har rörligt Månadspris eller SmartEl

Här ser du den uppskattade kostnaden för din el. Summan baseras på prognoser och kommer att förändras varje dag. Läs mer om avtalet här.

 

3A – Prognoser

  • Summan i mitten: Den uppskattade kostnaden för elen du använder under en timme. 
  • KWh till vänster: Hushållets uppskattade förbrukning för den aktuella timmen.
  • Summan till höger: Ditt uppskattade elpris/KWh.Här räknas elnätet in om du är nätkund. 

Du kan också använda den här funktionen för att minska ditt klimatavtryck genom att styra din användning till tider när det finns mycket förnybar elproduktion i elsystemet. Det kan du kolla på den här sidan. 

appguide-3-timpris-350x470-rosa.png


3 – Prognos för dig som har Timpris

Här ser du som har Timpris kommande dygns uppskattade elkostnad, klimatpåverkan och dagens produktion av vindkraft tillsammans med dagens spotpriser på elbörsen.

 

3A – Prognoser

  • Summan i mitten: Det aktuella spotpriset direkt från elbörsen.
  • KWh till vänster: Din uppskattade elförbrukning för den aktuella timmen.
  • Till höger: Den uppskattade kostnaden för den aktuella timmen.

Den här funktionen kan hjälpa dig att planera din användning utifrån de timmar som har lägst elpris, klimatpåverkan och högst vindproduktion.

Du som har Timpris kan dra nytta av svängningarna i elpriset under dygnet genom att passa på att exempelvis tvätta/diska eller ladda elbilen på de timmar elpriset är lägst. Du kan också minska ditt klimatavtryck genom att styra din användning till tider när det finns mycket förnybar elproduktion i elsystemet. Det kan du kolla på den här sidan.

4 – Analys

Här får du koll på din historiska data.

4A – Uppskattad energianvändning, kostnad och klimatpåverkan

Här visar vi även din uppskattade energianvändning, kostnad och klimatpåverkan baserat på olika tjänster du har hos oss så som elnät, elhandel eller fjärrvärme för nuvarande månad. Genom att välja tidigare månader kan du se din historiska energianvändning och jämföra med föregående månader eller år för att se om du använt mer eller mindre.

4B – Detaljerad historik

Du kan gå in under detaljerad historik för att se historisk kostnad, användning och klimatpåverkan ända ner på timnivå. Här kan du även jämföra dessa mot pris, temperatur, molnighet och annat.

4C – Jämför med grannarna

Du kan jämföra din energianvändning och klimatpåverkan med dina grannar eller liknande hushåll i ditt närområde.

4D – Vad drar mest?

Här kan du se vad som drar mest energi i ditt hem, baserat på dels de val du gjort under inställningarna för ditt hem i appen, från våra energiexperter och data från Energimyndigheten. Allt för att ge dig en bättre bild av vad som drar mest energi i ditt hem.

appguide-5-350x470-gul.png

5 – Styrning

Med den här funktionen kan du styra och kontrollera ditt smarta och uppkopplade hem.

5A – Koppla upp ditt smarta hem

Idag finns flera tjänster integrerade i appen och vi jobbar ständigt på att få in ännu fler. Idag kan du bland annat ladda din elbil på ett smart sätt, styra din värme med Ngenic eller NIBE uplink, samt styra din energianvändning med Telldus.

6 – Min profil

Här hittar du dina uppgifter, fakturor och inställningar.

6A – Se fakturor och avtal

Under Min profil kan du se dina aktuella och historiska fakturor samt se dina nuvarande avtal. Du kan även fylla i och göra ändringar för ditt hem, om det exempelvis tillkommit personer till hushållet, du har bytt uppvärmningsform eller köpt en ny bil.

6B – Kontouppgifter 

Under dina kontouppgifter ser du vad vi har för kontaktuppgifter till dig, vilka adresser du har, samt vilka personer som du har familjedelat i appen.

Familjedelning steg-för-steg

  1. Logga in i appen
  2. Klicka på Mina sidor
  3. Välj kontouppgifter
  4. Klicka på lägg till familjemedlem och fyll i uppgifterna

6C – Välj dina notiser och genvägar

Under appinställningar kan du slå av och på notifikationer, ställa in vilka genvägar du vill ska vara synlig på startsidan (hem) och ändra språk i appen.

6D – Om oss

Under Information hittar du våra kontaktuppgifter samt kan lära dig mer om Öresundskraft och vilka vi är.

Kundtjänst

Kontakta oss

Har du några frågor om appen eller behöver du hjälp? Hör bara av dig, vi vill gärna hjälpa till! Tänk gärna på det här när du hör av dig till oss:

  1. Skärmdumpa gärna steget eller felmeddelandet du behöver hjälp med så att vi kan se det du ser. Du bifogar enkelt bilden via kontaktformuläret.
  2. Beskriv gärna din fråga så konkret som möjligt. Ibland är det svårt, vi vet! Tillsammans ska vi säkert kunna reda ut det på bästa sätt.
Kontakta oss

Vanliga frågor och svar om appen

Är summan jag ser under Analys i appen det jag kommer betala?

Det är inte säkert. Summan du ser är en uppskattning som baseras på prognoser och kommer därför att förändras under månadens gång. Uppskattningen blir mer träffsäker mot slutet av månaden när vi vet det faktiska utfallet av prognoserna men det är inte förrän du får fakturan som vi vet exakt vad du kommer betala. Så, om elpriserna är höga i början av månaden kommer du se en hög summa och om de sen går ner sjunker summan under månadens gång och vice versa.

Visar appen rätt siffror?

Ibland händer det att vi har olika driftstörningar i appen som då kan visa ut felaktiga siffror. Vi jobbar verkligen hårt för att det inte ska hända! Om du tror att appen visar ut fel siffor rekommenderar vi att du väntar en stund och sedan startar om appen. Har det inte löst sig efter en dag är du alltid välkommen att kontakta oss!

Ser du inte din förbrukning i appen?

Du kanske är ny elnäts- eller elkund hos oss? Varmt välkommen!
Du kan börja följa din elanvändning efter att du fått din första faktura från oss.

Hur familjedelar jag appen?

Är ni flera hemma hos er som vill ha tillgång till ert konto i appen? Vad kul! Så här gör du:

  1. Logga in i appen
  2. Klicka på Mina sidor
  3. Välj kontouppgifter
  4. Klicka på lägg till familjemedlem och fyll i uppgifterna

Hur felanmäler jag appen?

Har du frågor kring hur appen funkar – eller kanske hur den inte funkar kan du kontakta oss. Tänk på det här när du hör av dig till oss:

  1. Om du har möjlighet: skärmdumpa steget eller felmeddelandet så att vi kan se det du ser. Du kan bifoga bilderna i nästa steg.
  2. Beskriv gärna din fråga så konkret som möjligt. Ibland är det svårt, vi vet! Tillsammans ska vi säkert kunna reda ut det på bästa sätt.
Logo oresundskraft

Hallå där, varmt välkommen till oss!

I mer än 160 år har vi på Öresundskraft kämpat för att på alla sätt vi kan, bidra till ett bättre samhälle och en bättre värld. Allt vi gör handlar om att bekämpa klimatförändringarna och skapa grymma förutsättningar för en hållbar framtid.

Om cookies

Personuppgiftsbehandling

Tillgänglighetsredogörelse

Translate

Följ oss

Instagram Facebook Linkedin Twitter Youtube

Villa

Elavtal Fjärrvärme Elbilsladdning Solceller Elnät Gas Fiber Energideklaration För elinistallatörer

Lägenhet

Elavtal Elnät Stadsnät Elbilspool

Företag

Elavtal Fjärrvärme Elbilsladdning Solceller Energitjänster Elnät Fjärrkyla Gas Fiber För elinistallatörer

Kontakt

Öresundskraft AB
Västra Sandgatan 4
252 25 Helsingborg

Kundservice
042-490 32 00

Växel
042-490 30 00

Kundservice

Avbrottsinformation

Jobba hos oss

Pressrum

Blogg